Moet je BTW afdragen en omzetbelasting betalen over inkomsten uit Google Adsense? Hoe verleg ik de BTW van Google Adsense? Moet ik een factuur sturen naar Google voor de administratie?
In dit artikel leg ik uit welke stappen je moet doorlopen voor het opgeven van inkomsten uit Google Adsense in je aangifte. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat je geregistreerd ben bij de KvK als ondernemer en elk kwartaal aangifte omzetbelasting moet doen.
Google Adsense
Bij Google Adsense kan je geld verdienen door het tonen van advertenties op jouw website of YouTube kanaal. Als je een bepaalde betalingsdrempel bereikt, zal Google het geld naar jouw rekening overmaken. Dit kan met een persoonlijk of zakelijk Adsense account.
Als ondernemer is het belangrijk dat je een zakelijk account heb, zodat je al jouw bedrijfsgegevens kan invullen. Je kan dit vinden onder Betalingen. Bij Betalingsprofiel kan je jouw bedrijfsgegevens invullen. Het is niet mogelijk om jouw BTW nummer in te vullen als je ondernemer in Nederland ben.
Mocht je nog een persoonlijk account hebben als ondernemer, is het advies dat je deze veranderd naar een zakelijk account.
Factuur Google Adsense
Als je de betalingsdrempel hebt bereikt bij Adsense, stuurt Google jouw een betalingskwitantie en wordt jouw verdiende geld automatisch naar je rekening overgemaakt. Je hoeft hiervoor geen factuur te sturen naar Google.
Google stuurt een betalingskwitantie waarop de volgende gegevens vermeld staan:
- Adres van Google Ireland Limited
- BTW nummer Google
- Betalingsdatum
- Facturerings-ID
- Betalingsmethode
- Jouw bedrijfsnaam & adresgegevens
- Betalingsbedrag
Let op: Op de betalingskwitantie staat jouw BTW nummer niet vermeld.
Moet ik BTW afdragen over Adsense inkomsten?
Je hoeft over Google Adsense geen BTW af te dragen, maar de BTW moet wel verlegd worden via opgaaf ICP.
Google is gevestigd in Ierland en is een ondernemer binnen de EU. Als publisher lever je een dienst aan Google door het beschikbaar stellen van advertentie ruimte.
Wat zegt de belastingdienst?
Btw berekenen bij digitale diensten aan klanten in het buitenland.
Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is.
Meer informatie op belastingdienst.nl
Btw berekenen bij diensten leveren aan afnemers in andere EU-landen.
Is uw klant een ondernemer? Dan geldt vaak: de dienst is belast in het land van de afnemer, waarbij die afnemer zelf de btw berekent en betaalt in zijn eigen land. We noemen dit intracommunautaire diensten. Met ‘ondernemer’ bedoelen we hier ook een organisatie die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft.
Wat moet u doen bij een intracommunautaire dienst?
- U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: ‘btw verlegd’.
- U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte.
- U geeft deze dienst op in uw ‘Opgaaf intracommunautaire prestaties’.
Meer informatie op belastingdienst.nl
Hoe geef ik Adsense op in aangifte omzetbelasting?
Je moet inkomsten van Google Adsense opgeven als levering van een dienst aan een ondernemer binnen de EU in de aangifte omzetbelasting. Daarnaast moet opgaaf ICP (intracommunautaire prestaties) invullen.
Waar vul je Adsense inkomsten in?
Bij de aangifte omzetbelasting kan je dit invullen bij:
3B. Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU.
Vul hier het totale bedrag aan inkomsten in wat je hebt verdient in het kwartaal met Google Adsense.
Nadat je dit heb ingevuld zal je een melding krijgen dat je opgaaf van intracommunautaire prestaties moet doen. Dit gaat over het verleggen van BTW.
BTW verleggen Google Adsense
Je kan de BTW verleggen door de volgende stappen te doorlopen:
- Login op de Belastingdienst als ondernemer
- Ga naar tab Omzetbelasting
- Klik Opgaaf ICP in het linker menu
- Kies formulier Opgaaf intracommunautaire prestaties en klik op de actie Starten
- Vul jouw gegevens in en het tijdvak (zelfde kwartaal als omzetbelasting)
- Kies Akkoord
- Vul de volgende gegevens in bij 3a. Intracommunautaire leveringen en diensten
- Landcode: IE
- Nummer: 6388047V
- Diensten: Totale inkomsten Adsense van het kwartaal waarover je aangifte doet
- Bij de overige vragen kan je overal nee invullen
- Ga Akkoord en onderteken aangifte
Moet ik een factuur sturen naar Google voor de administratie?
Google zegt hierover zelf:
U hoeft ons alleen een factuur te sturen als u een uitgever bent die voor btw-doeleinden in Ierland is geregistreerd. In dit geval moet u uw factuur per e-mail naar AdSenseVAT@google.com sturen. Stuur ons geen papieren exemplaar van uw factuur.
Op de website van de belastingdienst staat:
U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: ‘btw verlegd’.
De meningen over het opnemen van de creditfactuur in de administratie of het daadwerkelijk versturen van een factuur zijn verdeeld.
We raden je daarom aan om hierover contact op te nemen met de belastingdienst.
Je kan zelf een factuur opmaken met ‘btw verlegd’ voor jouw eigen administratie zonder deze daadwerkelijk op te sturen. Je kan er ook voor kiezen om de betalingskwitantie van Google op te nemen in jouw administratie.
Veelgestelde vragen
Het BTW nummer van Google Ireland is IE6388047V.
Over het algemeen moet je over alle verdiensten inkomstenbelasting betalen. Het is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en andere inkomsten hoeveel dit precies is.
Als je een bedrijf hebt voor de inkomstenbelasting, kun je Google Adsense inkomsten opnemen in je jaarbalans en aangeven als winst uit onderneming.
Als je geen bedrijf hebt voor inkomstenbelasting, kun je de inkomsten aangeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden.
Heb je meer vragen over Google Adsense & belastingen? Laat een reactie hieronder achter.
DISCLAIMER: De informatie op dit artikel is zo zorgvuldig mogelijk samengesteld, maar kan fouten bevatten en/of onvolledig zijn. Ik ben geen belastingadviseur en raad altijd aan om de belastingdienst te bellen voor verificatie van informatie en voor overige vragen mbt belastingen.
Adsense inkomsten (te) laag?
Ezoic is een Google Certified Publishing Partner en gebruikt AI om meer advertentie inkomsten voor jou te genereren. Het heeft mij geholpen om meer inkomsten uit mijn websites te krijgen.
8 april 2021 op 21:57
Kwam er maar niet achter hoe ik dit moest doen .Top uitgelegd!
13 april 2021 op 11:09
Bedankt Gabriël! Goed om te horen 🙂
13 april 2021 op 11:07
1e artikel wat me echt goed geholpen heeft, dankjewel!
13 april 2021 op 11:09
Fijn om te horen dat het je zo goed heeft geholpen Skippy, succes!
21 april 2021 op 21:13
Beste Koen, kun jij ook al wat zeggen over de nieuwe belastingregels van Google Adsense over YouTube inkomsten gegenereerd van VS viewers? We kunnen wel wat hulp gebruiken..
23 april 2021 op 09:30
Hi Nicole!
Dank voor je reactie.
Ik zal kijken of ik hier binnenkort ook een blog over kan schrijven met uitleg! In kort komt het er op neer dat je vanaf juni een belastingpercentage van 24% over inkomsten over YouTube views uit Amerika moet gaan betalen. Niet alleen voor YouTube maar ook voor Adsense op websites gaat dit gelden.
Om deze hoge percentages niet te hoeven betalen kan je een w8ben(e) formulier invullen via jouw Google Adsense account.
Dit kan je doen in je Adsense account via:
– Betalingen
– Instellingen beheren
– Belastinggegevens voor Verenigde Staten
Daar kan je de stappen doorlopen en claimen dat je lagere of 0% moet betalen op basis van de door jou geselecteerde redenen uit het belastingverdrag dat Nederland heeft met Amerika. Uit me hoofd durf ik niet te zeggen waarop je recht heeft, heb je een eenmanszaak of BV?
Groetjes Koen
30 april 2021 op 20:35
Hoi Koen,
Dank voor de info. Ondertussen zijn we ook al weer wat verder. Als ik het verdrag tussen NL en de USA goed lees dan mag het percentage 0% zijn: in het verdrag staat iets over voorkomen van dubbele belasting en we betalen natuurlijk al belasting in NL. We zijn trouwens een vof. Dat maakt het nog wel een beetje ingewikkeld want in het betreffende formulier is het niet helemaal duidelijk hoe ik het invul voor een vof. Ik denk als ‘natuurlijk persoon’ maar niet helemaal duidelijk, want er is ook een invulveld voor geboortedatum…
Mocht je dus nog beginnen aan zo’n blog met uitleg, dan zouden we dat zeker waarderen! Groet, Nicole
4 mei 2021 op 08:24
Fijn dat je er wat verder mee komt Nicole! Ze maken het allemaal vrij ingewikkeld voor ons..
Er is inderdaad een belastingverdrag tussen Nederland en Amerika om dubbele belasting te voorkomen, waardoor je recht heb op 0% belasting.
Volgens mij moet je voor een VOF het W-8BEN-E invullen als ik dit artikel van de KvK lees (https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zakendoen-met-/de-verenigde-staten/#formulieren).
Dit zou betekenen dat je het moet invoeren als “Entiteit/geen particulier”, zodat je het W-8BEN-E formulier kan invullen.
Ik zou ook nog even hier kijken met wat extra antwoorden van Google, alhoewel hun geen belastingadvies geven (https://support.google.com/paymentscenter/answer/10349995).
Hopelijk kom je hier iets verder weer mee 🙂
Groetjes Koen
26 april 2021 op 10:13
Dankjewel voor deze uitleg Koen.
Is het mogelijk om het Google Adsense account op een bepaalde datum (met twk) te veranderen van een persoonlijk naar een zakelijk account? Namelijk per ingang van de oprichting van mijn eenmanszaak? Ik heb deze datum vorige week via de helpfunctie van Google doorgegeven en verzocht om wijziging van het account maar nog geen reactie mogen ontvangen. Met een persoonlijk account zie ik ook niet de optie om de creditnota te downloaden en ben bang dat dit straks leidt tot een voor de BD incomplete administratie en fouten in de BTW verlegging. Ook wil ik de US tax informatie pas doorgeven nadat deze wijziging is gemaakt.
Groet,
Marco
28 april 2021 op 09:31
Hi Marco,
Google kennende zal het niet mogelijk zijn om het op een bepaalde datum te laten ingaan. Het zal ook lastig zijn om iemand hierover te spreken te krijgen.
In principe is er zoals je in de andere reactie kan lezen niet een echt verschil tussen de beide type accounts. Je kan een betalingskwitantie downloaden door op het rekeningnummer te klikken onder betalingen -> transacties. Dit is het zelfde voor een persoonlijk als zakelijk account.
Voor het opnemen van creditnota in je administratie zou ik zelf even de belastingdienst bellen. Zij kunnen jou hierover informeren.
In principe horen alle inkomsten vanaf het moment dat je bedrijf opgericht is bij jouw eenmanszaak. Hierdoor moet je alles ook opgeven, inclusief de BTW verlegging.
Mijn advies, bel even de belastingdienst op en vraag hoe je dit allemaal in je administratie moet opnemen. Ik denk dat zij hierover een advies kunnen geven voor jouw situatie.
Groetjes Koen
27 april 2021 op 16:47
Dag Koen,
Dank voor de goede uitleg. Zou je kort kunnen uitleggen waarom een zakelijk account nodig is in Google Adsense wanneer men een eenmanszaak heeft als youtuber? Kan de BTW niet worden verlegd indien men een persoonlijk account heeft?
Mvg,
Marco
28 april 2021 op 09:21
Hi Marco,
Google Adsense zegt er het volgende over:
“Er zijn geen verschillen in de services of betalingsstructuur tussen individuele en zakelijke accounts. Bij zakelijke accounts worden de betalingen aan uw bedrijf gericht, terwijl bij individuele accounts de betalingen aan de accounthouder worden gericht.”
“Ja, nadat uw account is bijgewerkt naar een zakelijk account, worden alle facturen naar uw bedrijfsnaam verzonden.”
Het is niet verplicht om je persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account, meer een advies. De BTW kan alsnog verlegd worden aangezien je de inkomsten ontvangt op jouw eenmanszaak.
Groetjes Koen
29 april 2021 op 11:49
Hoi Koen,
Dank voor de heldere uitleg. Eindelijk een keer blog gevonden die alles duidelijk beschrijft.
Een vraag ik heb een google account voor inkomsten van app verkopen. Alleen dit is ook nog een persoonlijk account. Dit zou ik dus niet hoeven om te zetten. Ik heb een eenmanszaak.
Groetjes
Jelle
4 mei 2021 op 08:12
Hi Jelle,
Bedankt voor je reactie.
Het is volgens mij niet verplicht om persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account voor de belastingdienst, aangezien je dezelfde betalingskwitanties krijgt.
Ik heb zelf ook een eenmanszaak en inkomsten uit Adsense en heb het wel omgezet naar een zakelijk account, aangezien dit geadviseerd wordt vanuit Adsense.
Heb je jouw bedrijfsnaam van je eenmanszaak ingevoerd in Adsense, zodat deze op de betalingskwitantie komt?
Groetjes Koen
10 juni 2021 op 10:09
He koen,
Dank voor je reactie, voor adsense/admob wel. Maar inkomsten uit app verkopen gaat via een persoonlijk account. Is dit dan goed?
Omzetten van een app developer account is erg lastig. Hoop dat het niet hoeft.
22 mei 2021 op 21:51
Hoi koen,
Ik ben een youtuber die veel video’s maakt. Hiernaast stream ik ook regelmatig. Ik ontvang inkomsten van Youtube ( Google Ireland) en donaties via het streamen.
Mijn vraag is hoe kan ik hierbij de administratie voor bijhouden. Moet ik voor deze inkomsten en donaties btw betalen en worden de donaties meegerekend als omzet of als gift. Moet ik deze donaties dan ook aangeven op de inkomstenbelasting.
MVG,
Renee
25 mei 2021 op 10:40
Hoi Rene,
Heb je een eigen bedrijf bij de KvK?
De inkomsten uit advertenties vanuit YouTube werkt het zelfde als met Adsense. Deze moet je wel weerleggen, maar hoef je geen omzetbelasting (BTW) over te betalen.
Ik weet niet precies hoe het werkt met de donaties. Krijg je deze donaties ook via Google Ireland uitbetaald? Voor het bijhouden van de administratie kan je het beste even de belastingdienst bellen, aangezien het ingewikkeld is met factureren bij Google (wat je kan lezen in het artikel).
Over alle inkomsten (inclusief donaties) moet inkomstenbelasting betaald worden. Als je geen eigen bedrijf hebt, moet je dit opgeven via ‘overige werkzaamheden’ in je aangifte. Als je wel een eigen bedrijf hebt, moet je dit opgeven via de winst van eigen onderneming.
Groetjes Koen.
9 juni 2021 op 10:53
Hoi Koen,
Erg bedankt voor deze goeie en zeer ladingdekende info. Er is echter nog wel iets waar ik niet helemaal uitkom.
Bij het invullen van de belastinggegevens in adsense moet ik kiezen of ik particulier ben of een entiteit. Ik heb een eenmanszaak, ik ga ervanuit dat ik dan onder particulier val? Dit leid mij namelijk door naar het W-8BEN formulier terwijl entiteit doorleidt naar het W-8BEN-E formulier, en als ik de kvk mag geloven is het W-8BEN formulier wat ik nodig heb als eenmanszaak.
Vervolgens moet ik een TIN nummer invullen. Volgens verschillende artikelen die ik heb gelezen op het internet moet je als niet VS inwoner een ITIN opvragen via het W-7 formulier wat 4 tot 6 weken duurt, maar ik zie dat adsense nu naast de ITIN optie ook de optie “buitenlands TIN-nummer” heeft. Betekent dit dat ik hier mijn NL variant van het TIN nummer kan invullen? En wat zou dit dan zijn? Is dit mijn btw-id nummer, mijn ob-nummer, of iets anders?
Ik hoop dat je aan deze vragen toe komt en alvast heel erg bedankt! Je lijkt heel wat meer duidelijkheid te brengen op dit onderwerp dan andere bronnen.
Groetjes Rob
10 juni 2021 op 08:24
Hi Rob,
Dankjewel!
1. Je kan hem inderdaad gewoon invullen als particulier als je een eenmanszaak hebt en dus gebruik maken van het W-8BEN formulier.
2. Volgens mij is het buitenlandse TIN voldoende voor dit formulier en hoeft je geen ITIN aan te vragen. Dit heb ik in ieder geval zelf niet gedaan en gewoon de foreign tax identifying number ingevoerd. Dit is inderdaad jouw btw-identificatienummer van je eenmanszaak die je van de belastingdienst hebt gekregen.
Hopelijk helpt je dit weer wat verder 🙂
Groetjes Koen
10 juni 2021 op 10:27
Bedankt voor je reactie! Dit heeft me inderdaad verder geholpen. Wat ik nu alleen nog niet helemaal snap is dat bij mij de optie om een bankrekeningnummer toe te voegen ontbreekt. Ik heb even een rondje gegoogled en volgens alle instucties hoort deze optie gewoon onder betalingen te staan, maar dat is bij mij niet het geval. Of is dit misschien iets wat je unlocked als je de betalingsdempel hebt behaalt ofzo?
10 juni 2021 op 10:42
Fijn!
Als het goed is staat dit inderdaad onder Betalingen -> Hoe u wordt betaald -> Betaalmethoden beheren. Daar zou je in principe je rekeningnummer en bank moeten kunnen invoeren.
Ik durf niet te zeggen of dit met de betalingsdrempel van €70,- te maken heeft eigenlijk. Even zorgen dat je betalingsdrempel haalt dan maar 😉
10 juni 2021 op 11:13
Ja, ik ga ervanuit dat dit wel goed komt uiteindelijk. Nogmaals erg bedankt voor je hulp, Koen!
11 juli 2021 op 14:57
Fantastisch stuk dit!
Stel dat het land niet UK is maar Amerika, moet je dan ook een of andere extra opgaaf zoals die ‘Opgaaf intracommunautaire prestaties’ doen bij de belastingdienst? Of is een 0% BTW factuur, dus niet verlegd dan voldoende?
12 juli 2021 op 10:19
Dankje Menis! 🙂
Voor een land buiten de EU hoef je geen “Opgaaf intracommunautaire prestaties” te doen, dit is alleen voor EU landen.
Voor landen buiten de EU is over het algemeen 0% van toepassing. Afhankelijk van welke producten of diensten te levert, moet je dit ook opgeven in je aangifte omzetbelasting.
Kijk vooral ook even op de website van de belastingdienst hierover:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen
Belastingdienst zegt inderdaad dat je gewoon 0% BTW op je factuur kan zetten en dit dus niet hoeft te verleggen voor landen buiten de EU.
Groetjes Koen
12 juli 2021 op 12:03
Hartelijk bedankt koen, dit is gelukkig hoe ik het nu ook doe maar zo fijn om bevestigd te zien!
23 juli 2021 op 21:45
Dag Koen,
Dit punt is voor mij ook van belang. In geval de klant (ook ondernemer) van buiten de EU komt dan kun je dus 0% BTW opgeven in de factuur. Kunnen we dan aannemen dat ook in dit derde land geen registratie nodig is voor BTW doeleinden?
Dank voor je hulp hier, echt top!
Mvg,
Marco
24 juli 2021 op 09:37
Hi Marco,
Ja inderdaad, bij diensten kan je over het algemeen 0% BTW opgeven, maar doe vooral even de check op de belastingdienst of het voor jouw dienst ook geldt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021
Met het derde land bedoel je het land buiten de EU waar je zaken mee doet? Voor Nederlandse BTW doeleinde hoeft dit inderdaad niet. Maar het is mogelijk dat de dienst belast is in het betreffende land, je moet hiervoor contact opnemen met de belastingdienst van dat land en vragen of en hoe je aangifte moet doen. Niet alle buitenlandse landen hebben hetzelfde belastingsysteem als Nederland. Hoe dit verder precies zit, weet ik verder niet zoveel van.
Geen dank!
Groetjes Koen
15 juli 2021 op 11:23
Dag Koen,
Is het trouwens nodig om je aan te melden voor de MOSS regeling zoals hieronder beschreven op de website van de belastingdienst? Zo niet, wijzigt dit antwoord zodra je betaalde reclame maakt voor andere ondernemers via jouw Youtube kanaal?
“Om te voorkomen dat u zich in elk EU-land waar u digitale diensten levert moet registreren, is sinds 1 januari 2015 de mini One Stop Shop-regeling (MOSS) ingevoerd. Met deze regeling kunnen ondernemers die digitale diensten leveren aan particulieren de btw over deze diensten aangeven via één land van de EU.”
Mvg,
Marco
15 juli 2021 op 14:16
Hi Marco,
Zoals te lezen op de belastingdienst is de MOSS per 1 juli 2021 vervallen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/eu_btw_melding_doen/eu_btw_melding_doen_met_moss
Zoals ik begrijp uit je vraag, lever je betaalde reclame aan ondernemers en geen particulieren.
De belastingdienst zegt hierover:
“Is uw klant een ondernemer? Dan geldt vaak: de dienst is belast in het land van de afnemer, waarbij die afnemer zelf de btw berekent en betaalt in zijn eigen land. We noemen dit intracommunautaire diensten. Met ‘ondernemer’ bedoelen we hier ook een organisatie die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft.”
en:
“Wat moet u doen bij een intracommunautaire dienst?
– U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: ‘btw verlegd’.
– U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte.
– U geeft deze dienst op in uw ‘Opgaaf intracommunautaire prestaties’.”
Je kan ook even gebruik maken van de online tool op de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021
Hopelijk helpt dit met je vraagstuk 🙂
Groetjes Koen
16 september 2021 op 11:37
Prettig om duidelijke informatie te over dit onderwerp te lezen!
Ik heb een aanvullende vraag.
Vallen affiliate inkomsten onder elektronische diensten?
Het gaat om inkomsten door gebruikers van affiliate/referral codes op gambling websites voor items gerelateerd aan de gaming industrie.
De facturen gaan naar landen buiten de EU.
Bij mijn weten zit het zo:
Wanneer het NIET onder elektronische diensten valt is de de dienst belast in NL. Anders in het land van de debiteur en moet ik uitvinden óf en hóe en wanneer btw aangifte gedaan moet worden.
16 september 2021 op 11:51
Bedankt Heleen.
Voor zover ik weet vallen inkomsten uit affiliate marketing gewoon onder elektronische diensten (ik zou niet weten waar het anders onder zou kunnen vallen).
Het is dan van belang in welke land de partij gevestigd is. Als het buiten de EU is, dan hoeven er niks gedaan te worden met de Nederlandse BTW en klopt het wat je zegt.
Groetjes Koen
16 september 2021 op 12:28
Top Koen! Dank je wel voor je snelle reactie 🙂
Ik sta nu in de wacht bij de belastingtelefoon om te verifiëren of zij het met ons eens zijn.
Groetjes,
Heleen
16 september 2021 op 12:40
Geen dank!
Het zou leuk zijn als je het antwoord en verificatie van de belastingdienst kunt achterlaten in een reactie 🙂
Succes!
16 september 2021 op 13:56
Uiteraard!
Het kostte een uurtje en het antwoord van de BD is alsvolgt:
de gebruikers van de affilate codes komen aan deze code via mijn website (die ik onderhoud en update ik om het aanbod te acualiseren). Dit deel wordt gezien als een niet elektronische dienst die ik lever aan de afnemer buiten de EU die de affilateinkomsten aan mij uitbetaalt (dit detail ontbrak in mijn info aan jou, en is essentieel! Het gehele proces van dienst-uitbetaling moet geautomatiseerd zijn, niet ‘grotendeels’ zoals ik ergens heb gelezen op de website van de BD).
Hetzelfde geldt voor advertentieruimte op mijn website die ik verkoop aan afnemers buiten de EU. Ik pleeg zelf de verkoop (onderhandelen prijs-tijdsduur van het plaatsen van de advertentie) en dus betreft het geen elektronische dienst (anders dan google adsense, volledig geautomatiseerd én binnen de EU).
Evenwel zijn mijn geleverde de diensten belast in het land van de afnemer buiten de EU.
genbaseerd op “Hoofdregel diensten tussen 2 ondernemers”. Ik heb geen VAT-ID van de afnemer, maar weet wél dát het een ondernemer is (company number staat op hun website).
Ik moet informatie opvragen bij de belastingdienst van het desbetreffende land óf en hóe ik aangifte moet doen.
Waarschijnlijk (…) is het antwoord dat ik de btw moet verleggen naar de afnemer in dat land, en zal deze de belasting moeten afdragen volgens de daar geldende regels.
Het probleem van het achterhalen van info BD buiten EU blijft de bottle-neck. Feitelijk is dat het probleem van dát land… Maar toch…better safe than sorry!
Groetjes,
Heleen
22 september 2021 op 14:37
Bedankt voor het delen Heleen.
Ze maken het niet heel eenvoudig voor ons allemaal, maar goed dat je in ieder geval antwoord hebt gekregen 😉
18 september 2021 op 23:41
Dag Koen,
Ik heb een YouTube channel en voor de belastingen in te vullen vragen ze me naar een TIN nummer, ik heb geen bedrijf, maar moet ik men YouTube channel echt aangeven als bedrijf om via YouTube geld te mogen verdienen?
Alvast bedankt.
22 september 2021 op 14:36
Hi Kevin,
Zover ik weet, is het niet nodig om een bedrijf te hebben om geld te mogen via YouTube.
Je zou eventueel je BSN als TIN nummer kunnen gebruiken als je geen bedrijf hebt.
Waar moet je precies je TIN invullen?
Groetjes Koen
31 oktober 2021 op 21:19
Goed artikel! Een beetje belastingtechnische vraag wellicht, maar als iemand in 2021 een voorschot ontvangt van Google Adsense voor nog te verrichten werkzaamheden het jaar erop, zou dit dan als “Inkomsten uit Overig Werk” in 2021 opgegeven moeten worden of pas in 2022? De meeste kosten worden pas in 2022 gemaakt. Het zou in dit geval gaan om een particulier en geen ondernemer met inschrijving kvk.
7 januari 2022 op 15:58
Over het algemeen is de regel, je doet aangifte over inkomsten voor het jaar ervoor. In jouw geval zal je dus aangifte doen in 2022. Voor jouw specifieke situatie zou ik even adviseren de belastingdienst te bellen hoe het zit met een voorschot zonder KvK.
23 december 2021 op 18:28
Hoi, bedankt voor je artikel. Ik had nog wat vragen:
1. Ben je als eenmanszaak: een entity of een particulier voor google adsense?
2. Met een persoonlijke account kun je geen 0% belasting aanvragen, want dan heb je geen btw nummer en kun je dat W-8BEN formulier niet aanvragen?
3. Als je je als eenmanszaak aanmeld bij google adsense, heb je dan een zakelijke rekening nodig die daarmee overeenkomt of is een persoonlijke rekening ook goed?
Ik hoor graag van je terug.
7 januari 2022 op 16:09
Hoi Robert,
Zover ik weet kan je gewoon particulier kiezen en w-8BEN formulier invullen met jouw BTW-identificatienummer van jouw eenmanszaak en 0% belasting aanvragen.
Volgens mij maakt het voor Google Adsense niet uit of het zakelijke rekening is of een persoonlijke.
Groetjes Koen
1 januari 2022 op 14:27
Hoi Koen,
Heel erg bedankt voor de toelichting ik word erg geholpen door dit artikel. Ik ben youtuber en krijg ik mijn inkom van adsensce
Maar ik heb nog een vraagje,
Wat bedoel je hiermee? ‘”U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: ‘btw verlegd’. welke fatuur is de bedoeling hier? en waar moet ik die naartoe sturen?
Ik heb wel een KVK-nummer en ik ga deze maand mijn btw-aangifte doen voor de eerste keer. Sorry mijn Nederlands is niet zo goed maar ik ben een buitenlander die hier in Nederland woon sinds 4 jaar, alvast bedankt
Groet,
Hussam
7 januari 2022 op 16:15
Hoi Hussam,
Ik kan je denk ik het beste adviseren om de belastingdienst te bellen voor een duidelijke uitleg waar je nog vragen kan stellen. Zij kunnen jouw een duidelijk uitleg geven over intracommunautaire diensten, zoals Google Adsense. In het geval van Google Adsense is het een beetje ‘vaag’, aangezien er geen fysieke factuur verstuurd wordt over het algemeen en vaak alleen gebruikt wordt voor eigen administratie.
Succes ermee, groetjes Koen
28 november 2022 op 19:21
Beste Koen,
Voor mij nog alles een beetje onduidelijk. Mijn vraag ik heb op YouTube uitlegfilmpjes en zo ongeveer tussen de 50 a 100 euro per maand aan inkomsten hiervan. Moet ik hierover belasting betalen en doe ik dit dan vooral bij de aangifte met belasting uit overige inkomsten?
29 november 2022 op 09:24
Hallo Mevr Ebbers,
Ja, dit kan je gewoon opgeven bij inkomsten uit overig werk in de jaarlijkse inkomstenbelasting. Hoeveel belasting je hierover moet betalen is afhankelijk van andere jouw andere (loon)inkomsten.
Groetjes Koen
15 februari 2023 op 19:21
Hi Koen, dankjewel voor deze uitgebreide stof!
Nu kom ik even i gewikkeld doen. Ik ga emigreren, en wil mn adsense account overzetten naar wasr ik dus heen ga ( marrakech).
De vraag is eigenlijk, moet ik n zakelijke rekeningnr hebben? Of kan dat ook gewoon op mn normale marokkaanse prive rekening?
En mn 2e vraag, kan je je rekeningnr ok wijzigen, mocht je later toch besluiten om t over te zetten?
Ik ben bijna monitezed, vandaar dat ik niet weet wat kan of niet.
17 februari 2023 op 09:31
Hoi Noor,
Je kunt altijd een andere betaalmethode toevoegen, dus dit zal opzich geen problemen opleveren. Voor Adsense maakt het namelijk niet uit of je een privé rekening of zakelijke rekeningnummer hebt. Dit is over het algemeen meer om privé en zakelijk gescheiden te houden voor boekhouding.
Het enige wat ik zie dat het betalingsaccount nu waarschijnlijk Nederlands is. Als ik een nieuwe betaalmethode wil toevoegen zie ik wel staan: “Bankrekening moet zijn gevestigd in Nederland met als valuta Euro.”
Ik denk na het overzetten van je account moet het mogelijk zijn om je Marokkaanse rekening in te voeren.
Hopelijk helpt dit je een beetje.
11 juni 2023 op 23:11
Hey ik heb een website en ik wil graag verdienen met Google Adsense waar moet ik dit opgeven? de inkomsten die ik verdien? Gr Daniel
20 januari 2024 op 10:49
Hi Daniel,
Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, kan je het aangeven als overige inkomsten in de aangifte inkomstenbelasting.
Gr Koen
18 januari 2024 op 13:46
Hi Koen, ik heb een filmblog en schrijf hier voor artikelen als hobby. Nu heb ik Google Adsense lopen en heb al een paar euro’s verdiend, maar wordt nog niet uitbetaald. Dit komt omdat Google een Bewijs van fiscale vestigingsplaats van mij wilt hebben. Ik heb bij de Belastingdienst al een ‘Woonplaatsverklaring’ aangevraagd en ingediend bij Google, maar zonder succes. Weet jij misschien welk document ik bij de Belastingdienst moet opvragen om wel uitbetaald te worden door Google? Niemand bij de Belastingdienst heeft er een antwoord op.. Gr. Dennis
20 januari 2024 op 10:51
Hi Dennis,
Het is mij ook niet helemaal duidelijk om eerlijk te zijn. Voor mij klinkt het alsof dat document voldoende zou moeten zijn.
Adsense zegt, zoals je waarschijnlijk al gezien hebt, dit:
U moet een document indienen dat uw fiscale vestigingsplaats aantoont, zoals een certificaat van fiscale vestigingsplaats.
Voorbeelden van documenten die uw fiscale vestigingsplaats aantonen:
– Meest recente certificaat van fiscale vestigingsplaats
– Brief voor vrijstelling van belasting
– Belastingregistratiedocument
Een certificaat van fiscale vestigingsplaats is alleen geldig als het aan deze vereisten voldoet:
– Het is gecertificeerd door de lokale belastingdienst
– Het vermeldt dat u belastingplichtig bent in het land dat onder het belastingverdrag valt
– Het vermeldt de periode waarin het certificaat van fiscale vestigingsplaats geldig is
Komen al je account gegevens exact overeen met de gegevens van de Woonplaatsverklaring?
21 januari 2024 op 13:53
Hi Koen,
Dank je wel voor je reactie. Mijn account gegevens komen exact overeen met wat in de Woonplaatsverklaring staat. Ik heb nu alles opnieuw geupload. Even kijken of deze nu wel wordt goedgekeurd.
7 februari 2024 op 18:58
Is het gelukt? Ik vraag mij ook af wat ik moet uploaden
8 februari 2024 op 13:02
Ik ben ook benieuwd! Ik heb alles al gedaan, KVK, belasting papieren en niets is goed….
16 februari 2024 op 09:00
Hoi Koen,
Ik kom ook niet echt verder bij het proces van het informatie geven inzake belastinggegevens aan google adsense.
Ik zie dat mijn account op individueel staat.
Echter wil ik opgeven dat ik een bedrijf heb, wel eenmanszaak.
Wat precies te doen? Welke stappen te volgen. Heb nu 2 keer opnieuw aangevraagd maar kom er niet doorheen, nu kvk document gestuurd, maar lees al dat meer mensen dit hebben gedaan.
Of kan ik gewoon aangeven dat ik een particulier en wel mijn NL btw nummer opgeven?
Het gaat mij er om dat er niet door Google 30% ingehouden gaat worden.
Hoor graag je uitleg.
Alvast bedankt,
7 maart 2024 op 09:41
Hallo allen, ik heb hetzelfde probleem. Men vraagt om aanvullende belastinggegevens voor de fiscale vestigingsplaats maar zowel mijn paspoort als een copy van mijn aangifte brief 2023 van de belastingdienst blijken niet voldoende. Ik heb geen welk document ik dan nog kan opsturen om aan te tonen dat ik in NL belastingplichtig ben (en toevallig ook woonachtig ben). Wie kan ons adviseren wat te doen?
21 maart 2024 op 16:22
Is iemand hier inmiddels uitgekomen wat je bij Fiscale vestigingsplaats moet aanleveren. Ik las ergens dat je een uittreksel van het KVK kan uploaden, maar ook dit accepteert hij niet. Hebben andere het wel kunnen oplossen of staat dat bij meerdere open en krijgen jullie wel gewoon jullie inkomsten. Ik wil er net mee gaan starten en hoop dat ik gewoon uitbetaald ga worden.
Kan iemand hier meer over zeggen?
19 oktober 2024 op 17:06
Mensen die problemen hebben met de fiscale vestigingsplaats, moeten een mail sturen naar woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl.
Bij mij is het gelukt.