Stel je voor je heb een succesvol YouTube account als vlogger met veel abonnees, een online blog met veel bezoekers of een ander online platform waar je geld mee verdiend. Of je hebt een geniaal idee voor een website of app waarmee je veel geld mee kunt verdienen. Je wilt van je hobby je werk maken en een ‘echt’ bedrijf starten.

In deze handleiding leg ik uit waar je allemaal mee te maken krijgt als (online) startende ondernemer als je een bedrijf wilt opzetten en waar je rekening moet houden, zoals inschrijven bij KvK, belastingen, administratie & boekhouden.

Ik ben zelf meer dan 2 jaar online ondernemer en verdien inkomsten met advertenties en affiliate marketing uit verschillende platformen die ik heb ontwikkeld. Deze handleiding is ontwikkeld op basis van mijn eigen ervaringen die ik heb geleerd in de praktijk. Ik hoop zoveel mogelijk onderwerpen uit te leggen in dit artikel, maar dit kan verschillend zijn per type bedrijf.

Mocht je toevoeging of vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, laat vooral een reactie achter.

Inschrijven bij de KvK

Als je een officieel bedrijf gaat starten, moet je je inschrijven bij de KvK. Je kunt eenvoudig online een afspraak maken om langs te gaan bij de KvK. Als je een afspraak gaat maken moet je eerst een online inschrijfformulier invullen.

Wanneer moet ik mij inschrijven?

Inschrijven doe je meestal een aantal weken voordat je jouw bedrijf gaat starten (kan vanaf 3 maanden voor de start). Het is handig om je het begin van het jaar in te schrijven en niet aan het einde van het jaar. Dit geeft voordelen voor de boekhouding en urencriterium.

Wat moet je allemaal weten en regelen voordat je je in inschrijft bij de KvK?

Bedrijfsnaam

Als je wilt inschrijven bij de KvK heb je een bedrijfsnaam nodig. Je kunt er ook voor kiezen om je in te schrijven met jouw eigen voor- en achternaam. Denk hier goed over na hoe jij jezelf online wilt neerzetten. Zelf zou ik er altijd voor kiezen om een unieke en herkenbare naam te kiezen die past bij de activiteiten die je wilt gaan doen.

Tip: Kijk eerst even of de domeinnaam nog beschikbaar is van jouw bedrijfsnaam en registreer deze domeinnaam alvast. Handig om meteen in te vullen bij de inschrijving bij KvK.

Rechtsvorm

Als je een online onderneming gaat starten als vlogger op YouTube of blogger met je eigen blog, zul je in de meeste gevallen kiezen voor een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak ben je privé verantwoordelijk voor het bedrijf. Als je samen met een partner een bedrijf wilt starten, kies je vaak voor een VOF.

Meer informatie over verschillende rechtsvormen.

Afspraak bij de KvK

Hoe gaat een afspraak bij de KvK in zijn werk? Mijn persoonlijke ervaring zijn heel positief. Bij de KvK wordt je vriendelijk geholpen en wordt er met je meegedacht. Ze lopen alle gegevens na van je inschrijfformulier en er wordt geholpen bij het kiezen over de categorie en rechtsvorm van jouw bedrijf. Ze melden je aan bij de belastingdienst en leggen uit wat dit voor jou betekend als ondernemer. Als je bent inschreven, sta je in het handelsregister en krijg je een BTW nummer van de belastingdienst binnen 2 weken na de start van jouw bedrijf.

Hoeveel kost een inschrijving bij de KvK (2021)?

Het inschrijven bij de KvK kost €51,30 en een gewaarmerkt uittreksel van jouw inschrijving kost €15,40.

Meer informatie over inschrijven en afspraak maken bij de KvK.

Zakelijke rekening openen

De vraag die veel startende ondernemers zich afvragen: is een zakelijke rekening verplicht?

Een zakelijke rekening is niet verplicht bij een eenmanszaak, maar wel zeer aan te raden als ondernemer met een eigen bedrijf.

Het is handig om een zakelijke bankrekening te openen, zodat je al jouw uitgaven en inkomsten van jouw bedrijf apart kan houden van je persoonlijke uitgaven. Ik adviseer om dit altijd te doen als je een eigen bedrijf gaat starten.

Je kunt een zakelijk rekening vaak eenvoudig openen op jouw bedrijfsnaam bij je favoriete bank. Alle inkomsten die je krijgt en uitgaven die je doet, kun je dan op naam van jouw bedrijf zetten en ontvangen op jouw bedrijfsrekening. Dit is vooral handig voor de boekhouding, belasting en inzichten in inkomsten en uitgaven.

Het enige nadeel die ik ervaren heb van een zakelijke rekening, is dat er verschillende kosten aan de rekening verbonden zijn.

Belastingen als ondernemer

Als je een eigen bedrijf hebt gestart krijg je altijd te maken met belastingen die je moet betalen of die je terugkrijgt. Welke belastingen dit precies zijn, is vaak afhankelijk van jouw situatie. De meeste online ondernemers die inkomsten of uitgaven hebben zijn ondernemer voor de BTW. Afhankelijk van de uren die je in jouw bedrijf steekt en een aantal andere criteria, kun je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

Ondernemer voor de BTW (omzetbelasting)

Je bent ondernemer voor de BTW als een eigen bedrijf hebt en inkomsten of uitgaven hebt. Als ondernemer van voor de BTW moet je ieder kwartaal aangifte van omzetbelasting doen bij de belastingdienst. Na een kwartaal, bijvoorbeeld 1 jan t/m 31 maart, krijg je een maand de tijd om deze aangifte in te dienen bij de belastingdienst.

Je krijgt de betaalde BTW over uitgaven voor jouw bedrijf terug en je moet ontvangen BTW over inkomsten afdragen aan de belastingdienst.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Als je een bedrijf promotie op jouw website of sponsored content maakt op YouTube verstuur je een factuur waar je 21% BTW berekend. Deze 21% BTW draag je vervolgens in je omzetbelasting weer af aan de belastingdienst. Stel je doet uitgaven voor jouw bedrijf en je betaald bijv. kosten voor jouw server of website, krijg je een factuur waar 21% BTW op staat. Deze 21% BTW kun je weer terugvragen van de belastingdienst. De BTW die je ontvangt en de BTW die je betaald hebt over uitgaven worden in de aangifte omzetbelasting met elkaar verrekend.

Het is heel belangrijk om alle facturen van inkomsten en uitgaven goed te bewaren in jouw administratie en boekhouding.

Aangifte omzetbelasting

De aangifte van de omzetbelasting is voor ieder bedrijf verschillend en kan niet in het algemeen worden uitgelegd hoe je dit moet invullen. In het kort een voorbeeld als je alleen inkomsten en uitgaven hebt in Nederland:

  • Vul bij 1a bij “Omzet” alle inkomsten in (zonder 21% BTW) en bij “Omzetbelasting” de ontvangen BTW van jouw inkomsten.
  • Bij 5a. zie je de verschuldigde omzetbelasting die je moet betalen op basis van de inkomsten.
  • Vervolgens kan je bij 5b. “Voorbelasting” invullen van de 21% BTW in van alle uitgaven die je hebt gedaan voor jouw bedrijf.

De voorbelasting wordt van de verschuldigde omzetbelasting afgehaald, waardoor je een totaal over houdt van belasting die je moet betalen of belasting die je terugkrijgt.

Als je een kleine ondernemer bent met minder omzet dan €20.000 (regels van 2021), kun je ook BTW-vrijstelling krijgen via de kleineondernemersregeling (KOR). Meer informatie hierover op de website van de belastingdienst over de KOR.

Krijg je met jouw blog of YouTube kanaal inkomsten uit Adsense of als affiliate van bol.com? Ik heb een aantal artikel geschreven over BTW & Adsense en het BTW & bol.com partnerprogramma.

Ondernemer voor inkomstenbelasting

Naast ondernemer voor de BTW kun je ook ondernemer zijn voor inkomstenbelasting. Als ondernemer van de inkomstenbelasting heb je recht op een aantal belastingvoordelen en extra aftrekposten, zoals MKB-winstvrijstelling, startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Hiervoor moet je voldoen aan een aantal criteria.

Urencriterium

Het urencriterium houdt in dat je in een jaar minimaal 1225 uur aan je onderneming hebt gewerkt. Het maakt hiervoor niet uit wanneer je bent gestart in het jaar, vandaar dat het handig is om in het begin van het jaar jouw bedrijf in te schrijven. Het is handig om een administratie bij te houden van alle uren die je aan jouw bedrijf hebt besteed. Je mag hier alle uren opschrijven wat gerelateerd is aan jouw bedrijf. Ook het lezen van artikelen, zoals deze blog of het kijken van informatie op YouTube of het doen van administratie of het vinden van nieuwe partners.

Naast urencriterium zijn er nog een aantal andere criteria waar de belastingdienst naar kijkt, zoals:

  • Minimaal 3 opdrachtgevers
  • Winst
  • Zelfstandigheid

Doe op de belastingdienst de ondernemerscheck om te zien of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Aangifte inkomstenbelasting

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, moet je eenmaal per jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Dit kan elk jaar vanaf maart en je voert dan de gegevens in van het voorgaande jaar. Dus in maart 2022 doe je aangifte inkomstenbelasting over 2021. Je kunt dit doen via mijn belastingdienst. Als je het voor einde van april invult, krijg je vaak voor 1 juni reactie over de definitieve aanslag.

Ik zal in dit artikel niet ingaan op hoe je deze aangifte moet invullen, maar houdt rekening met de verschillende aftrekposten waar je recht op hebt, zoals MKB-winstvrijstelling, startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Deze worden automatisch van je winst uit onderneming gehaald, zodat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Je krijgt een aantal vragen in de aangifte, waar je aangeeft dat je voldoet aan de criteria voor ondernemer voor inkomstenbelasting.

Het is belangrijk dat je altijd geld apart houdt voor het betalen van belasting en niet alle inkomsten van jouw bedrijf uitgeeft. Het kan handig zijn om hulp van een belastingadviseur te vragen bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Je hebt voor het invoeren een balans winst- en verliesrekening nodig en overzicht van alle inkomsten en uitgaven.

Zorg ervoor dat je aangifte omzetbelasting en aangifte inkomstenbelasting altijd op tijd invult.

Administratie & boekhouding

Als ZZP’er met een eenmanszaak is het belangrijk dat je de administratie en boekhouding goed op orde hebt. Dit is handig voor jezelf, zodat je een goed overzicht hebt van alle inkomsten, uitgaven en winst van jouw bedrijf. Ook voor het invullen van de aangiftes voor de belastingen is een goede boekhouding belangrijk.

Je kunt ervoor kiezen om de boekhouding uit te besteden of om het zelf te doen met of zonder gebruik van een boekhoudprogramma. Het kiezen voor deze opties heeft voor- en nadelen. Kosten is vaak een groot nadeel van het uitbesteden, aangezien boekhouders vrij duur zijn in het algemeen. Als je het zelf doet, mis je soms de kennis die je nodig hebt om alles op de juiste manier in te vullen.

Ik doe inmiddels al mijn administratie, boekhouding en belastingaangiftes zelf. Ik heb in het begin informatie ingewonnen van een belastingadviseur en als je eenmaal weet hoe je alles moet invullen hoeft het niet ingewikkeld te zijn. Bepaal voor jezelf of je hierin wilt verdiepen of dat je liever iets meer geld uitgeeft aan een boekhouder. Dit kan ook afhankelijk zijn van de grootte van jouw bedrijf en het aantal facturen.

Een boekhoudprogramma kan ook vaak helpen met het bijhouden van een goede administratie. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar er zijn veel artikelen online te vinden over goede boekhoudprogramma’s voor startende ondernemers.

Het belangrijkste is dat je jouw administratie en boekhouding altijd goed op orde hebt op een manier die voor jou werkt.

Overige administratie

Naast goede administratie van al de inkomsten en uitgaven, houdt ook rekening met de volgende administratieve punten:

  • Zorg ervoor dat alle facturen voldoen aan de eisen.
  • Maak goede afspraken met partners en klanten en leg deze vast in contracten.
  • Maak een urenregistratie van gewerkte uren voor jouw bedrijf voor de belastingdienst.
  • Als je met de auto rijdt voor je bedrijf, maak gebruik van een rittenregistratie.
  • Bewaar alle losse bonnetjes en facturen goed en overzichtelijk.
  • Begin vanaf de start van jouw bedrijf met een goede administratie (scheelt je een hoop werk later).

Waar moet je nog meer rekening mee houden als ZZP’er met een eigen bedrijf?

In dit artikel kan ik niet alles uitleggen wat erbij komt kijken als je jouw eigen (online) onderneming begint. Het is heel belangrijk dat je je goed inleest, informatie inwint en verdiept in alle onderwerpen voor je de stap neemt om helemaal voor jezelf te beginnen en je vast baan en zekerheid op te zeggen.

Heb je ook rekening gehouden met de volgende punten:

  • Verzekeringen voor als je ziek wordt of niet meer kan werken.
  • Pensioen voor jouw oude dag moet je zelf regelen als ondernemer.
  • Heb je financiële buffers voor onzekere tijden of crisis?
  • Back-up plan voor als je bedrijf niet loopt zoals je verwacht.

Ik wens je in ieder geval veel succes met de voorbereiding en de start van jouw eigen bedrijf. Het beginnen van een eigen bedrijf geeft je vele voordelen en vrijheid. Heb je vragen, opmerkingen of advies naar aanleiding van dit artikel?

Laat vooral een reactie achter onder dit artikel.

Ik ben heel benieuwd naar wat voor bedrijf jij gaat oprichten en waar jij allemaal mee te maken krijgt tijdens als online ondernemer en met de start en voorbereiding van jouw eigen bedrijf als ZZP’er.

DISCLAIMER: De informatie op dit artikel is zo zorgvuldig mogelijk samengesteld, maar kan fouten bevatten en/of onvolledig zijn. Ik ben geen belastingadviseur en raad altijd aan om de belastingdienst te bellen voor verificatie van informatie en voor overige vragen mbt belastingen.